Spring til indhold

Familieejet virksomhed har stor succes på det svenske marked

Hjortkær Maskinfabrik

Den danske, familieejede virksomhed Hjortkær Maskinfabrik besluttede sig for seks år siden for at få en fod ind på det svenske marked. Med hjælp fra den danske ambassade har virksomheden nu fået rigtigt godt fat i landet på den anden side af Øresund. Næste skridt er at udvide forretningen til Finland.

j

Selvom der ikke er en lang fysisk afstand til de 10 millioner forbrugere på den anden side af Øresundsbroen, kræver det et stort kendskab til Danmarks næststørste eksportmarked, før man for alvor kan få foden indenfor.

 

Det kan direktør for den danske, familieejede virksomhed Hjortkær Maskinfabrik, Alf Sand Simonsen, skrive under på.
Han besluttede sig i 2013 for at udvide forretningen til Sverige og prøvede derfor på egen hånd at etablere kontakt til potentielle kunder på den anden side af Øresund.

 

Alf Sand Simonsen erfarede dog hurtigt, at drømmen om eksport til Sverige umiddelbart var svær at realisere på egen hånd - for selvom han ringede rundt til forskellige forsyningsvirksomheder i de svenske kommuner, tog de ikke telefonen eller vendte ikke positivt tilbage med en ordrebekræftelse. 

 

”Jeg var meget overrasket over, at et naboland som Sverige er så anderledes forretningsmæssigt,” fortæller Alf Sand Simonsen, der siden valgte at tage kontakt til den danske ambassade i Sveriges handelsafdeling.

En beslutning, som fik det hele til at vende for Hjortkær Maskinfabrik og som Alf Sand Simonsen derfor næppe kommer til at fortryde.

 

 

 

»Man undgår nogle basale fodfejl, sparer tid og optimerer sin indsats fra start. Jeg anbefaler bredt andre at kontakte ambassaden, når de vil ind på et nyt marked, da vores erfaringer har været ganske positive

Alf Sand Simonsen, Direktør 
Hjortkær Maskinfabrik

 

The Trade Council træder til med seriøsitet og sparring

 

Ambassadens handelsafdeling har stor erfaring med at hjælpe danske virksomheder ind på det svenske marked og lagde derfor en professionel plan for, hvordan også Hjortkær Maskinfabrik kunne få svenske ordrer i bestillingsbogen. Ambassaden tog kontakt til de rette kunder og arrangerede møder, hvor virksomheden kunne præsentere sine løsninger.

 

Processen vakte hurtigt den længe ønskede interesse fra svensk side, og Alf Sand Simonsen påpeger, at det at henvendelserne lige pludselig kom direkte fra ambassaden sendte et signal om seriøsitet, som fik de svenske kunder på krogen.

 

Hjortkær er nu veletableret på det svenske marked, hvorfra bestillingerne fortsat løbende kommer ind. Næste skridt for maskinfabrikken er at udvide forretningen yderligere og få fodfæste på det finske marked. Også her vil Hjortkær Maskinfabrik benytte sig af ambassadens rådgivning:

 

”Man undgår nogle basale fodfejl, sparer tid og optimerer sin indsats fra start. Jeg anbefaler bredt andre at kontakte ambassaden, når de vil ind på et nyt marked, da vores erfaringer har været ganske positive,” siger Alf Sand Simonsen.

 

 

 

 

 

VIL DU VIDE MERE OM DIN VIRKSOMHEDS MULIGHEDER I SVERIGE?

Så kontakt os og hør nærmere.