Spring til indhold

Fødevarer

Kontakt eksportrådgiver, Charlotte Falk Johansson, for mere information.Tlf: +46 (0)8 406 75 11E-mail: chajoh@um.dk

Den svenske fødevareindustri har den største stigning i salget i over 40 år, og det er drevet af forbrugernes ønske efter lidt dyrere fødevarer i premiumsegmentet. Økologiske fødevarer er ifølge producenterne af fødevarer den stærkeste forbrugertrend. Forbrugerne stiller også større krav til information om, hvad maden indeholder. Sundhedsbegrebet udvides, og forbrugerne vil have skræddersyede løsninger.

Efterspørgslen på økologiske og KRAV-mærkede (varen er produceret økologisk samt med ekstra høje krav til dyr, sundhed, socialt ansvar og klimapåvirkninger) produkter er stor i Sverige. Salget steg med 30 % i første halvår af 2014, og efterspørgslen er fortsat større end udbudet. Inden for offentlig bespisning, f.eks. skolemad, findes ligeledes et stærkt fokus på økologiske produkter.

Den svenske restaurationsbranche vokser. Omsætningen er steget de seneste år, og svenskerne spiser ude som aldrig før. Madlavningsmesser, tv-programmer og madlavningsbøger bidrager til udviklingen. Restaurationsbranchens omsætning er øget stabilt de sidste fem år fra ca. 70 mia. SEK i 2009 til omtrent 105 mia. SEK i 2014.  

Salget af madvarer over nettet er forøget med 30 % i 2013 og stiller krav til forpakningen. Efterspørgslen efter intelligente forpakninger forventes at stige - ikke mindst hvad gælder holdbarhed.

Nye regler om fødevareinformation, inklusiv mærkning, trådte i kraft i december 2014.

Læs mere her: Sverige, Sektoranalyse: Food and Agriculture, 2015