Spring til indhold

Hvis uheldet er ude

Du kan ikke komme hjem på konsulatets eller statens regning, men der er hjælp at hente, hvis uheldet er ude.

På en dansk ambassade eller et konsulat kan du få hjælp til:

  • Udstedelse af et nyt dansk pas
  • Kontakt til advokat, hvis du bliver anholdt
  • Kontakt til pårørende i Danmark
  • Kontakt til forsikringsselskab ved ulykke, sygdom eller død
  • Oplysning om risikoområder på din vej
  • Overførsel af penge til hjemrejse

Men ambassaden eller konsulatet kan ikke:

  • Udbetale lån eller udføre bankforretninger
  • Udbetale bistandshjælp eller pension
  • Få dig løsladt fra et fængsel eller betale en advokat
  • Betale hospital eller læge uden sikkerhedsstillelse fra dig selv, din bank eller familie
  • Skaffe dig arbejde eller arbejdstilladelse

Pengeoverførsler

Husk blandt andet at medbringe adresse og telefonnummer på din bank og telefonnummeret på kreditkortdøgnvagt.

Til orientering kan nævnes følgende telefonnumre for spærring af danske kreditkort:

Spærring af kreditkort Telefon Åbningstid
Acceptcard +45 70 20 63 45 Døgnservice
American Express +45 70 20 44 99 Døgnservice
Dankort +45 44 89 29 29 Døgnservice
Diners Club +45 36 73 73 73 Døgnservice
Eurocard +45 36 73 71 00 Døgnservice
Visa +45 44 89 29 29 Døgnservice

Det er også muligt at ringe til Nets for at spærre danske kreditkort:

  • +45 44 89 29 29 (Dankort, Visa/Dankort Visa electron, hævekort)
  • +45 44 89 27 50 (Mastercard, Maestro og American Express)

Mister du dine penge og/eller hævekort og står foran en betaling, kan du ringe til din bank i Danmark og aftale med dem, hvordan du laver en ekspresoverførsel af penge.

Kan dette ikke lade sig gøre, eller er det udenfor en dansk banks åbningstid, har ambassaden kendskab til følgende alternativer:

Western Union Money Transfer®.

I Danmark er det bl.a. posthuse samt kiosker og andre private butikker, som er agenter for Western Union.

Oplysning om nærmeste Western Union agent i Danmark og Sverige kan findes på deres hjemmeside, som findes i linkoversigten herunder. Oplysninger om nærmeste Western Union agent i Sverige kan desuden fås på tlf.: +46 020 90 10 90 (ved opringning fra Danmark tlf.: +46 20 90 10 90) man-fre. 8-20, lør. 8-17, søn. 10-16.

Eller ved henvendelse til:
Money Transfer Nordic A.B.
Tlf.: +45 80 20 00 40
Man-fre. 8-20, Lør. 8-17 søn. 10-16

Eller
Post Danmark postkontorer (Danske Bank)
Tlf.: +45 80 20 03 03
Man-fre. 9-18.15 lør. 9-14.15

MoneyGram International Money Transfer

I Danmark har MoneyGram kun agenter i København, men i Sverige samarbejder MoneyGram med Forex, der har kontorer over hele Sverige. Se mere på deres hjemmeside. Følg linket i oversigten herunder.

Ambassaden

Ambassaden kan også i de fleste tilfælde hjælpe med en pengeoverførsel, men kun hvis der er nogen i Danmark, som vil lægge ud for dig. Det kan være din familie, venner, din bank eller din arbejdsgiver, som må sørge for indbetaling til Udenrigsministeriet i København af det beløb, du har brug for. Når ambassaden har sikkerhed for beløbet, får du pengene udbetalt i SEK. Denne service koster et gebyr på min. SEK 1230 (OBS: forhøjet gebyr udenfor ambassadens almindelige åbningstid).

Hvis du får brug for akut social bistand, henviser vi til de svenske myndigheder.

Pas

Mister du dit danske pas, kan ambassaden hjælpe dig til at få et nyt udstedt. Da de nye maskinlæsbare pas kun produceres af Rigspolitiet i Danmark (og ekspeditionstiden er op til 6 uger), vil du normalt få udstedt et provisorisk pas på ambassaden. Et provisorisk pas koster SEK 1230 (OBS: forhøjet gebyr udenfor ambassadens almindelige åbningstid).

Hvis du har fået stjålet dit pas, er det vigtigt, at du med det samme anmelder tyveriet til det lokale politi, og du skal insistere på at få en kvittering for din anmeldelse - ambassaden og dit forsikringsselskab skal bruge den.

Læs mere om regler, afgifter og procedurer under afsnittet om pas.